בדיקת זרע ואבחון

בדיקת זרע מכילה מספר מרכיבים ביולוגיים חשובים. ביצוע הבדיקה כרוך בדגימת זרע שניתן לקחת דרך האשכים או באמצעות שפיכה פשוטה של הנבדק. במהלך בדיקה זו מבצעים 2 סוגי אבחונים: אבחון תנועה, לבדיקה שהזרע בכלל בעל כושר תנועה מספק להגעה לנרתיק ולמעטפת הביצית ואבחון איכותי של הזרע באמצעות זיהוי מרכיבי החומר של התאים שלו.

ספירת זרע

מספר הזרעים הממוצע הוא בדרך כלל בין 40 מיליון ל -300 מיליון זרע למיליליטר (מ"ל). כדי לבדוק את ספירת הזרע של אדם, רופא יבקש מהאדם לשפוך לכוס הדגימה. הדגימה תשלח למעבדה, שם טכנאים יעריכו את הדגימה לגבי ספירת הזרע המשוערת וגורמים אחרים. התוצאות עשויות להשתנות בהתאם למעבדה.

אפילו אנשים עם ספירת זרע ממוצעת או "רגילה" עשויים לחוות עקרות, מכיוון שגורמים אחרים יכולים להשפיע על היכולת של הזרע להפרות ביצית כפי שנפרט בהמשך.

מספר נמוך מהממוצע מעיד על ספירת זרע נמוכה. כמה מחקרים מראים כי עד 90 אחוז מבעיות פוריות הגבר נובעות מספירת זרע לא תקינה.

ערכות ניתוח זרע ביתיות בדרך כלל מבצעות רק ספירת זרע. מכיוון שזהו רק היבט אחד בפוריות הגבר, חשוב שאנשים יראו את הרופא שלהם ויקבלו ניתוח זרע מקיף בכדי לבדוק אם יש גורמים אחרים המשפיעים על הזרע שלהם.

למרות שספירת זרע נמוכה יכולה להשפיע לרעה על פוריותו של גבר, אין פירושו כי אין באפשרותם להביא ילדים. אפילו זרע בודד המוזרק ישירות לביצית יכול להפרות אותה. אם לאדם יש ספירת זרע שנעה בין 20 מיליון ל 40 מיליון זרע למיליון, מדובר בספירה נמוכה מהממוצע, אך רופאים רשאים להזמין בדיקות אחרות כדי לקבוע את איכות הזרע. אם ספירת הזרע נמוכה אך הזרע באיכות גבוהה, עם צורה טובה, גודל ומהירות שחייה, רופא עשוי להגדיר את רמות ספירת הזרע הללו בטווח הרגיל.

אבחון תנועה לזרע

אבחון תנועה בו זוהה שלפחות מחצית (50%) מתאי הזרע נעים כמו שצריך, במהירות גבוהה ובעלי כושר הגעה לביצית מנבא שתהליך המפגש עם הביצית יסתיים בהצלחה בסבירות גבוהה מאד. יתר המרכיבים צריכים להיבדק על מנת לוודא שהזרע מצויד בכלים לשרוד בתוך הנרתיק הנשי ועל מנת לוודא שהנפח שלו איכותי ומתאים לתנועה ולשרידות עד להגעה למעטפת הביצית.

אבחון איכותי: נפח ושיעור אבץ

נפח תא הזרע צריך להיוץ 1.5-4.5 מ"ל. נפח נמוך מצביע על אי שרידות ואי עמידה בלחצי החומציות בתוך הנרתיק של האשה. נפח גבוה מנבא צמיגיות בדרך כלל, קושי תנועה של הזרע. שיעור נפח גבוה מ- 1.5 מ"ל ונמוך מ- 4.5 מ"ל זה בדיוק מה שנדרש על מנת שהזרע ינוע, ישרוד ויגיע לנרתיק בשלום ובסבירות גבוהה מאד. שיעור האבץ מנבא מה יקרה בתוך הנרתיק: איבר חומצי שהזרע צריך הגנת אבץ מפניו. זרע "נקי" מדי עם מעטפת אבץ קטנה ודקה מדי פשוט לא ישרוד שם ויוכרע על ידי החומציות של הנרתיק, וזאת לעומת זרע חומצי ומשוריין היטב על ידי מעטפת האבץ שישרוד היטב בתוך הנרתיק ועשוי יהיה להגיע למעטפת הביצית בסבירות לא נמוכה כלל.

מורפולוגיה של הזרע

מורפולוגיה מתייחסת לגודל וצורת הזרע האינדיבידואלי. לזרע רגיל יש זנב ארוך וראש בצורת אליפסה. זרע שצורתו חריגה יכול להתקשות להגיע לביצית, לחדור ולהפרות אותה.

גורמים אחרים

למרות שספירת זרע, תנועתיות ומורפולוגיה הם שלושה מהגורמים העיקריים שאנשי מקצוע רפואיים יבדקו בעת הערכת פוריות הגבר, הם אינם הגורמים היחידים.

גורמים אחרים שרופאים שוקלים בעת ביצוע ניתוח זרע כוללים:

נפח מדגם הזרע- משמעות הדבר היא כמות הזרע שאדם מספק במדגם שלהם (בניגוד לנפח תא הזרע עצמו עליו כבר דיברנו). בדרך כלל, מדגם הוא לפחות חצי כפית. פחות מזה יכול לרמוז על סתימה בכלי שדרכו נע הזרע.

נזילות (Liquefaction ) –  זרע בדרך כלל עוזב את הגוף במצב יותר דחוס/מעובה. זמן נזילות מעריך כמה זמן לוקח לזרע להפוך לנוזלי. כישלון בתהליך, או נזילות איטית, עשויים להעיד על בעיה.

רמת PH-  רמת pH גבוהה מדי (אלקליין) או נמוכה מדי (חומצי) עשוי להשפיע על בריאות הזרע ועל יכולתם לעבור דרך מערכת הרבייה הנשית.

רמות פרוקטוז זרע- דגימות זרע שאינן מכילות זרע עשויות להפגין רמות נמוכות של פרוקטוז. זה מצביע על בעיה בתפקוד בלוטות הזרע.

ביצוע האבחון

האבחון מתבצע במעבדה ייעודית לבדיקת הזרע. הגבר יכול לספק את הזרע באמצעות שפיכה פשוטה או באמצעות הליך רפואי ללקיחה דרך האשכים. האבחון מתבצע בתנאי מעבדה. במידה והגבר מעוניין לעשות זאת כדי להפרות אשה בהליך חוץ גופי, הוא זקוק לכך שלפחות 4% מהתאים שלו בבדיקה יתגלו כתקינים. באופן כללי, הוא זקוק לפחות ל- 15 מיליון תאי זרע למ"ל במהלך הבדיקה. כמויות אלו מעידות כי בדיקת זרע לפני הפריה חוץ גופית צפויה לצלוח ללא מניפולציות שיש לבצע בגוף הגבר על מנת לשפר את טיב הזרע.

שיפור ספירת הזרע

על פי מחקרים, ישנם שני גורמים עיקריים לספירת הזרע. אלה הם מספר התאים הדרושים לייצור זרע, והזמן שחלף מאז השפיכה האחרונה. ככל שהזמן שעבר מאז השפיכה האחרונה ארוך יותר, ככל הנראה ספירת הזרע תהיה גבוהה יותר בבדיקה.

בנוסף, כל מי שחושש מספירת הזרע שלו יכול לדבר עם הרופא שלו על המלצות לשינויים באורח החיים שיכולים לעזור.

חלק מההמלצות הללו עשויות לכלול:

  • לשתות פחות או להתנזר האלכוהול לחלוטין. אלכוהול יכול להפחית את ייצור הטסטוסטרון, מה שעלול להפחית את ספירת הזרע.
  • להפסיק לעשן. אצל גברים שמעשנים בדרך כלל יש ספירת זרע נמוכה יותר מאלו שלא.
  • ירידה במשקל או שמירה על משקל בריא. תאי שומן בגוף משחררים אנזים הנקרא ארומטאז, המפרק את הטסטוסטרון לאסטרוגן. זה יכול להוריד את רמת הטסטוסטרון וספירת הזרע.
  • הימנעות מחימום יתר של האשכים. למרות שמחקרים בנושא זה הניבו תוצאות מעורבות, ישנם אנשים שעל מנת לשפר את הפוריות נמנעים משימוש בג'קוזי, סאונות ומחשבים ניידים בחיקם.
  • הפחתת מתח. מתח עלול לגרום לשינויים בצורת הזרע ולהשפיע על הפוריות.

טיפולים מסוימים עשויים להיות תלויים בסיבה הבסיסית לספירת זרע נמוכה. לדוגמא, אם לאדם יש סתימה בצינורות הזרע, רופא עשוי להמליץ על ניתוח להסרת או לתיקון החסימה.

רופאים עשויים גם לרשום תרופות, כמו טיפולים אנטי-אסטרוגנים או טיפולי גונדוטרופין, שהם הורמונים שיכולים להגביר את הפוריות.

לסיכום

בדיקת זרע היא אחת הבדיקות הראשונות שגברים עוברים כדי לחפש את הסיבות לקושי בהרות. אנשים זקוקים גם לבדיקת זרע בכדי לבדוק את הצלחת ניתוח חסימת צינור הזרע.

אם תוצאות בדיקת הזרע אינן תקינות, בדרך כלל רופא ימליץ על בדיקות נוספות בכדי לעזור למצוא את הגורם העומד בבסיס ולגבש תוכנית טיפול.

ניתן לטפל במקרים רבים של עקרות גברית באמצעות שינויים באורח החיים, תרופות, ניתוחים והתערבויות אחרות. אם אלה לא מצליחים, רופא או יועץ פוריות יכולים לעזור לאנשים לחקור אפשרויות אחרות, כגון זרע תורם או אימוץ.

אם יש לך תוצאה לא תקינה בגלל סיבות שלא ניתנות לשינוי ואתה בכל זאת מקווה להרות ילד, ישנן אפשרויות טיפול רבות כיום, כולל מגוון טיפולים כמו:

  • הזרעה תוך רחמית (IUI)
  • הפריה חוץ גופית (IVF)
  • הפריה חוץ גופית עם הזרקת זרע intracytoplasmic (ICSI)

שוחח עם הרופא שלך על הדאגות והאפשרויות שלך.