הליך הקפאת זרע

תוכן עניינים

עולם הרפואה מציע היום מגוון ענק של טיפולים לנשים ולגברים שנמצאים במגוון מצבים רפואיים. כחלק מעולם הרפואה, גם תחום הכניסה להריון רווי היום בטיפולים שונים שמציעים לסייע בתהליך עבור מי שמתקשה להיכנס להריון, או מעוניין לבצע תהליכים שיזרזו או יאפשרו כניסה להריון בעתיד. הקפאת זרע היא אחד השירותים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם, וכדי לדעת לקראת מה אתם הולכים החלטנו להרים את הכפפה ולרכז כאן כמה דברים שחשוב לדעת על הקפאת זרע. אז קדימה, בואו נצא לדרך!

הקפאת זרע – מה זה אומר בכלל?

הקפאת זרע היא הליך פשוט למדי שבו הגבר שמעוניין לבצע הקפאת זרע מספק מנות זרע אותן ניתן להקפיא עד לרגע השימוש. סיפוק מנת הזרע מתאפשר היום גם בקליניקות השונות של בנק הזרע אך גם בביתו הפרטי של המטופל, כאשר במידה והוא בוחר לעשות זאת בבית – הוא צריך להביא את מנת הזרע להקפאה בתוך שעה בלבד מרגע השפיכה, אחרת איכות הזרע נפגמת ולמעשה התהליך כולו בטל ומתבטל.

איפה נשמרות המנות בזמן הקפאת זרע?

הקפאת זרע היא הליך רפואי ולכן רק גופים מסויימים מאושרים לשמור את המנות. גופים כמו בנק הזרע או יחידות פריון שיש להן את כל הציוד להקפאת זרע הם הגופים הבלעדיים והרשמיים היום בארץ ובעולם להקפאת זרע בצורה תקינה ואיכותית.

מי ניגש להקפאת זרע?

הקפאת זרע היא תהליך רווח מאוד בקרב המון גברים, והם ניגשים אל התהליך מסיבות שונות. למשל, גברים שחולים במחלה מסויימת שמצריכה מהם טיפולים כימותרפיים או טיפולים אחרים, ניגשים לרוב להקפאת זרע על מנת לא לפגוע באיכותו ועל מנת להבטיח שיוכלו ביום מן הימים להביא ילדים ביולוגים לעולם.

גם אנשים שמעוניינים לתרום זרע יכולים לגשת להקפאת זרע ולהבטיח שהם נכנסים למאגר התורמים, אנשים שמפחדים שלא יוכלו לספק מנות זרע בעתיד מטעמים שונים וגם אנשים שמעוניינים לגשת להקפאת זרע מכל סיבה שהיא ולא לשם תרומה, אלא לשימוש עצמי בלבד.

האם יש תנאים להקפאת זרע?

כיום אין שום תנאי להקפאת זרע, וכל גבר שמעוניין לגשת אל התהליך מסיבות כאלו ואחרות מוזמן לגשת אליו. מה שכן, חשוב לדעת שהקפאת זרע היא לא תהליך חינמי, ועבור כל שנה של הקפאת זרע תצטרכו לשלם כמה מאות שקלים. זוהי כמובן לא הסיבה שתמנע מכם לגשת להקפאת זרע, אבל בהחלט מדובר כאן על עניין כלכלי שחשוב לקחת בחשבון.

הקפאת זרע – עלול להיות כאן מחיר נוסף, שלא קשור בכסף

תהליך הקפאת זרע אמנם נשמע כרגע כמו התהליך המושלם, אבל צריך לדעת שמדובר כאן בהתערבות חיצונית שעלולה בהחלט להשפיע גם על איכות הזרע. אמנם הקפאת זרע שומרת על איכות הזרע, אבל חשוב לדעת שעצם ההפשרה שתגיע לאחר ההקפאה עלולה בעצמה לפגוע באיכות הזרע.

למעשה, אם נסתכל על הנתונים של העניין הזה, ניתן לומר שמתוך 100% של תאי זרע שהוקפאו, ישרדו את תהליך ההפשרה כ-70% מתוכם. מדובר כאן אמנם על אחוז גבוה באופן יחסי, אבל כן חשוב לדעת שהעניין הזה כרוך גם בירידת איכות מסויימת.

הקפאת זרע – האם זה מסוכן?

ממש לא. הקפאת זרע היא עניין חיצוני שאין לו אף תהליך מקדים כמו לקיחת הורמונים או התערבות בתאי הזרע עצמם. כמו כן, אין כל חשש בשימוש בתאי זרע שיצאו מהקפאה על מנת להיכנס להריון בעתיד, ולא תועדו מקרים שבהם התרחשה עלייה ברמות הסיכון מבחינה בריאותית או גנטית לעובר שנוצר מתאי זרע שהוקפאו. לסיכום, מדובר כאן על תהליך בטוח שכדאי לקחת בו חלק במידה ואתם נמנים עם הסיבות שפירטנו בתחילת המאמר.

ד"ר יונה ברק
ד"ר יונה ברק

עוסקת בתחום זה כ-35 שנה. ממייסדי התחום בארץ ובעולם.
שותפה ביצירתם של כ- 30 אלף ילדים בארץ ובעולם.

קרא עוד אודות ד"ר יונה ברק
נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר
ד"ר ברק בטלוויזיה