טיפולי פוריות לא פולשניים

תוכן עניינים

בין 10 ל15 אחוז מהזוגות שמנסים להביא צאצאים לעולם נתקלים בקשיים מסיבות מרובות ושונות לעשות זאת בצורה טבעית של קיום יחסי מין וכשהם מגלים כי הדרכים לטיפולי פריון כאלו ואחרים דורשים פעולות פולשניות ולא נעימות ששוחקות ומשפיעות על הגוף במידה שיכולה לעיתים להיות מאוד לא נעימה הם נרתעים וחלקם אף מוותר על האפשרות להביא ילדים בשל כך. רבים מהם שמעו על ההפריה החוץ גופית, הפריה מלאכותית שדורשת שאיבת ביציות – הליך לא נעים שדורש ניתוח בהרדמה חלקית והליך שיקום קצר של כמה שעות – אך ישנםם טיפולי פוריות לא פולשניים שנועדו למזער את הפלישה אל הגוף והם מורכבים בדרך כלל מהשלבים הראשוניים שמתבצעים גם בטיפולי פוריות חוץ גופיים. 

אז על מנת להבין מהן החלופות לטיפולי ההפריה הפולשניים צריך להבין מה קורה בתהליך ההפריה, אילו בדיקות יש לבצע בשני השותפים להפריה, ולמי מתאים לעשות טיפולי הפריה מהסוג הזה. כל זאת ועוד תוכלו למצוא במאמר זה.

מהו טיפול הפוריות הלא פולשני הטוב ביותר

ישנם כמה טיפולי פוריות לא פולשניים אך הטוב ביותר מבניהם הוא הזרעה פנים רחמית שממזער את מספר הכניסות הפולשניות אל תוך הנרתיק והרחם. על מנת לבצע הזרעה פנים רחמית יש לבצע מספר פעולות מקדים ולהבין על מי יש להפעיל את התהליכים ההורמונליים למיקסום האפקטיביות של טיפולי הפוריות.

תהליך ההזרעה הפנים רחמית

תהליך ההזרעה הפנים רחמית בעצם מתחלק לשניים, והוא מתחלק כמובן לבעיות פוריות זכריות ולבעיות פוריות נקביות. אחרי שמתבהרת ההבנה על המין הפחות פורה במערכת היחסים המבוקשת ניתן לעשות את ההליכים המתאימים להזרעה ומתוך כך לדעת אחרי מי לעקוב ולמה לצפות כשנכנסים לטיפולי הפוריות הלא פולשניים הללו.

תהליך הזרעה פנים רחמית בסימן זכרי

  1. ספירת זרע
    דבר ראשון נעשית ספירת זרע על מנת לבדוק שאכן יש מספר תקין של זרעונים שאיתו אפשר בצע את ההזרעה.
  2. תנועתיות
    המרכיב הכי חשוב בבחינת הפוריות הזכרית בהליך טיפול ההזרעה הפנים רחמית הוא תנועתיות וזאת מכין שההזרעה הפנים רחמית בעצם נועדה לעקוף את הדרך מנרתיק האישה אל תוך הרחם. כאשר אין תנועתיות טובה אין יכולת לזרע להגיע אל הביצית.
  3. נפח נוזל הזרע
    כאשר מדברים על נפח נוזל הזרע מתכוונים גם לחומר השומר על תקינות הזרעונים מפני החומרים החומציים שבאיבר המין הנשי. כאשר נפח נוזל הזרע נמוך מהרגיל ישנה סבירות גבוהה שהזרעונים לא יגיעו אל יעדם בשל החומציות.
  4. הזרעה פנים רחמית
    כאשר הבדיקות מצביעות על אי תקינות אצל הזכר במערכת היחסים נלקחת דגימה של הזרע התקין והבריא ביותר מבין הזרעונים ובעזרת צינורית המושחלת דרך צוואר הרחם אל תוך החצוצרות מזריקים את הזרע. כך מקצרים את הדרך הישר אל מרכז הקליטה של הביצית בגוף האישה.

תהליך הזרעה פנים רחמית בסימן נקבי

  1. אי ביוץ
    כאשר האישה אינה מבייצת בזמן הביוץ נוצרת הבעיה המובנת מאליה שאין ביצית שתקבל אליה את הזרע המיועד. במקרה כזה יש צורך בטיפול הורמונלי הדורש זריקת הורמונים המגרים את הליך הביוץ. 
  2. אי סדירות הורמונאלית
    גם אי סדירות הורמונלית כזו או אחרת עלולה ליצור בעיה בקליטת הזרע בביצית (בין אם היא נמצאת שם או לא). במקרה כזה יש לבצע טיפולים הורמונאליים לאפשור קליטת הזרע בביצית.
  3. הזרעה פנים רחמית
    אחרי לקיחת התקופות הדרושות, בין אם להבשלת הביציות או לגירוי השחלה ליצירתן יש לבצע את ההזרעה באותו האופן שבו הוסבר בסעיף מספר ארבע בפסקה הקודמת. הזרעה פנים רחמית היא פעולה שחוזרת על עצמה גם אם הבעיה היא אצל הגבר וגם אם אצל האישה.

תרומת זרע


כאשר מדובר בתרומות זרע כדי לבצע תהליך שיבוח כלשהו על מנת שיבחרו הזרעונים שיש להם את הפוטנציאל הגדול ביותר להיקלט בביצית. תרומת זרע כשמדובר באי פריון מוחלט אצל הגבר היא אינה בושה בכלל ואל לכם לוותר על אפשרות להביא ילדים לעולם רק בגלל אהם אינם שלכם ביולוגית.

לסיכום, ישנן דרכים להביא ילדים לעולם שאינן דורשות פלישה לא נעימה אל הגוף שלכן. בטרם תבחרו לקבל תרומת זרע, בדקו גם את האפשרות להפריה חוץ גופית, גם אם היא מעט פחות נעימה.

ד"ר יונה ברק
ד"ר יונה ברק

עוסקת בתחום זה כ-35 שנה. ממייסדי התחום בארץ ובעולם.
שותפה ביצירתם של כ- 30 אלף ילדים בארץ ובעולם.

קרא עוד אודות ד"ר יונה ברק
נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר
ד"ר ברק בטלוויזיה