ליקויים באיכות הזרע

תוכן עניינים

מורפולוגיה של הזרע גודל וצורת הזרע

היא גורם אחד שנבדק כחלק מניתוח זרע להערכת פוריות הגבר. תוצאות מורפולוגיה של הזרע מדווחות כאחוז הזרע שנראה תקין כשמציגים זרע במיקרוסקופ.

לזרע רגיל ראש עגול עם זנב ארוך. לזרע לא תקין יש פגמים בראש או בזנב – כמו ראש גדול או בעל צורה מעוותת או זנב עקום או כפול. פגמים אלה עשויים להשפיע על יכולת הזרע להגיע ולחדור לביצית. עם זאת, אחוז גדול של זרע פגום אינו דבר נדיר. בדרך כלל, רק כ -4% עד 10% מהזרע במדגם זרע הם תקינים, כלומר הרוב המכריע לא נראה מושלם תחת המיקרוסקופ.

מורפולוגיית הזרע היא לא תחום המובן בצורה טובה, והיא יכולה להיות סובייקטיבית. ציונים יכולים להשתנות באותה מדגם זרע, באותה מעבדה, תוך שימוש באותן טכניקות ניקוד. מרבית מומחי הפריון לגברים מסכימים כי תפקיד מורפולוגיית הזרע בחיזוי הריון אינו ברור וכי זהו מנבא גרוע לפוריות, אלא אם כמעט 100% מהזרע אינם תקינים.

יחד עם מורפולוגיית הזרע, ניתוח זרע טיפוסי גם מעריך:

  • נפח זרע
  • מספר הזרע הכולל
  • ריכוז הזרע
  • חיוניות (אחוז חי)
  • תנועה

ניתוח זרע לא תקין לא אומר שאתה עקר. גברים רבים עם ערכי ניתוח זרע נמוכים עדיין יכולים להפוך לאבות לילדים – אך זה עלול לקחת זמן רב יותר. אם אתה ובן / בת הזוג לא מצליחים להרות באמצעות קיום יחסי מין, טכנולוגיית הרבייה המסייעת כמו הפריה חוץ גופית עשויה להוות אפשרות.

ליקויי זרע אפשריים

לפני שחווית אי פוריות, יתכן שהכרת רק את ספירת הזרע. סביר להניח שידעת כי כאשר יש ספירת זרע נמוכה זו בעיה. יתכן שלא היית מודע לדרכים הרבות האחרות שזרע יכול להיות חריג

אתה יכול לשמוע מונחים אלה המשמשים לתיאור פוריות גברים או תוצאה של ניתוח זרע:

אספרמיה

אספרמיה היא כשאין שפיכה ואין זרע. זה לא כמו אזוזפרמיה, שם יש ספיכה אך אין זרע. באספרמיה אין זרע בכלל.

אספרמיה יכולה להיווצר ממספר גורמים, כולל שפיכה רטרוגרדית, הפרעה גנטית (כמו עם תסמונת קלינפלטר או סיסטיק פיברוזיס), חריגות מולדות בדרכי הרבייה, חוסר איזון הורמונאלי, סוכרת, אשכים לאחר טיפול בסרטן או חוסר תפקוד מיני חמור.

היפוספרמיה

זה כאשר השפיכה הכוללת נמוכה (פחות מ- 1.5 מיליליטר נוזלים או פחות משליש כפית). היפוספרמיה יכולה להיגרם על ידי רבים מאותם דברים הגורמים לאספרמיה, אך היא נגרמת לרוב כתוצאה משפיכה רטרוגרדית.

אזוזפרמיה

אזוזפרמיה היא כאשר יש אפאס אחוז זרע בשפיכה. סוג חמור של עקרות גברית. הזרע עשוי להיראות תקין לחלוטין אחרת, כך שניתן לאבחן את המצב רק באמצעות ניתוח זרע.

אוליגוזוזפרמיה

אוליגוזוזפרמיה היא כאשר ספירת הזרע נמוכה מהרגיל. ניתן לאפיין את המצב כמתון קל, בינוני, חמור או קיצוני. אוליגוזוזפרמיה קיצונית נקראת לעיתים cyrptozoospermia.

לעתים קרובות, כאשר ספירת הזרע נמוכה, קיימים גם נושאים אחרים הקשורים לבריאות הזרע, כמו בעיות בתנועת הזרע וצורת הזרע.

Oligoasthenoteratozoospermia (OAT)

Oligoasthenoteratozoospermia (OAT) הוא כאשר כל פרמטרי הזרע (ספירת זרע, תנועה וצורה) אינם תקינים. זהו הגורם השכיח ביותר לאי פוריות אצל גברים.

OAT יכול להיות קל, בינוני או חמור. חומרת המצב תקבע את הטיפול והפרוגנוזה.

ד"ר יונה ברק
ד"ר יונה ברק

עוסקת בתחום זה כ-35 שנה. ממייסדי התחום בארץ ובעולם.
שותפה ביצירתם של כ- 30 אלף ילדים בארץ ובעולם.

קרא עוד אודות ד"ר יונה ברק
נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר
ד"ר ברק בטלוויזיה