מדידת פוריות הגבר

תוכן עניינים

במשך שנים הרפואה סברה כי בעיות פוריות מקורן באישה אך עם השנים עשה המדע מעט צדק עם נשים ולאחר עשרות ומאות מחקרים הגיע לכדי הבנה שהחלוקה לגבי בעיות פוריות מתחלקת – שליש מהמקרים נובעים מבעיות פוריות שמקורן בגבר, שליש מהמקרים נובעים מבעיות פוריות שמקורן באישה ושליש נוסף שאינו ברור מה מקורו. בעקבות המחקרים שנעשו ופיתוחים טכנולוגיים שקבעו כי בעיות פוריות הגבר עלולות להוות חלק גדול מאי היכולת להתעבר נקבעו הקריטריונים לפיהן יש לקבוע על פוריות או אי פוריות לגבר. על ידי הבנה מלאה של הקריטריונים הגיעו רופאים וחוקרים רבים לכדי הבנה מהן הסיבות לאי פריון וכמובן כיצד ניתן לטפל בבעיות אלו. 

מה הם הקריטריונים למדידת פוריות הגבר?

  1. ספירת זרע
    ספירת זרע היא אחד הקריטריונים המכשילים ביותר במדידת פוריות אצל הגבר מאחר ולפעמים, כל מה שצריך הוא זרע אחד. ספירת זרע נמוכה יחסית אינה אומרת שבאופן חד וחלק אין לגבר יכולת להפרות ביצית. ספירת הזרע התקינה היא כ15 מיליון זרעונים בסמ"ק. 
  2. חופש תנועה
    לא מספיק שבנוזל הזרע נפלטים מספר הזרעונים המינימלי, על מנת שהזרע יחשב כתקין עליו להיות בתנועה ולזוז בתוך נוזל הזרע. התנועתיות מעידה על בריאות הזרע, למעשה ניתן להגיד שזרע שאינו בתנועה אינו נמנה מבין הזרעונים שעלולים להוביל להפרייה טבעית. 
  3. צורה ומבנה
    גם צורתו של הזרע חשובה ויש לה תפקיד אינטגרלי בביקוע וחדירת האנזימים המגינים על הביצית. לזרע יש ראש, צוואר וזנב (בדומה מאוד לראשן הצפרדע), אבנורמליות בצורה של  אחד מבין החלקים שבזרע וכלל הזרע נפסל. 
  4. נפח נוזל הזרע
    נוזל הזרע מורכב מזרעונים ומנוזל פלזמה שנועד להגן על הזרעונים מפני הנוזלים החומציים בנרתיק האישה ובין היעד גם נועד לפרק את האנזימים שמגינים על הביצית על מנת שהזרע יוכל להכנס לתוכה. נפח קטן יותר מ1.5 מיליליטר הוא אינו נפח תקין.  

הסיבות העיקריות לאי פריון אצל הגבר

ישנן מספר סיבות פיזיות, גנטיות או רפואיות שגורמות לאי פוריות אצל הגבר שחלקן הגדול הפיך וחלקן בלתי הפיך. אך לא לדאוג, כמעט הכל ניתן לפתרון בטרם יעלה האילוץ לתרומה מבנק הזרע. והבעיות הן כדלקמן:

סיבות פיזיות

  1. פגיעה באשך
    פגיעה פיזית באשך, התפוצצות אחד האשכים או אפילו מכה שגורמת לפגם כלשהו באשך מסכנת את פוריות הגבר. ישנם מקרים בהם האשך שנותר בריא מסוגל לכפות על היעדר התפקוד התקין של האשך הפגום אך לרוב זה יכול להוות בעיה להפרות ביציות בצורה טבעית
  2. תסביב אשך
    במקרה שבו האשך מסתובב נוצר מחסום באספקת הדם אל האשך שיכול לגרום לנמק קשה ואף להוציא אותו מתפקוד. אמנם הפגיעה העיקרית נעשית על האשך המסתובב אך הנזק לרוב זולג גם אל האשך השני.

סיבות רפואיות

  1. כימותרפיה ונטילת תרופות למיניהן
    כשמדובר בכימותרפיה אין מנוס מלאכסן זרע לימים קשים, ההקרנות והטיפול גורמים לבעיות פוריות קשות שקשה להתגבר עליהן לפעמים גם הרבה אחרי שהטיפול עובד. כאשר מדובר בתרופות כאלו ואחרות אשר גורמות לתופעת לוואי של אי פריון ניתן לנסות ולהחליף את הטיפול התרופתי. 
  2. סטרואידים
    סטרואידים, בין אם לפיתוח הגוף או למיגור תופעות ומחלות על ידיהם בלבד, גורמים לשינויים הורמונליים אשר מונעים את תהליך ייצור הזרע באשכים.

סיבות גנטיות

  1. תסמונת קליינפטר
    הסיבה הגנטית הנפוצה ביותר היא תסמונת קליינפטר. בין 1 ל2 מתוך אלף גברים ילקה בתסמונת קליינפטר, משמע, נולד עם יותר מכרומוזום X אחד בנוסף לכרומוזום הY שלו. התסמונת הגנטית הזו גורמת לעיכוב התפתחותי במערכות הרבייה השונות אצל הגבר וכן בהורמונים הטבעיים שלו. 
  2. נשאי גן הסיסטיק פיברוזיס
    נשאי הגן נולדים לרוב ללא צינור השופכה, הזרע מצטבר באשכים אך הוא אינו מסוגל לצאת דרך צינורות הרבייה הרגילים. במקרה כזה כדאי לבדוק היטב שלאישה אין גן סיסטיק פיברוזיס שכן הולד עלול להוולד עם המחלה.

כיצד ניתן לטפל בבעיות פוריות הגבר?

ישנן ארבע דרכים לטיפול בבעיות פוריות לגבר וכל אחת מהן בדרגת חומרה עולה:

  • לבעיות הורמונליות ניתן לתת טיפול הורמונלי הולם שיתחזק את הקריטריונים לפריון. 
  • כשמדובר בפגיעה פיזית כזו או אחרת באשכים ניתן לדגום את זרעונים מובחרים מהשפיכה הקונבנציונאלית.
  • כאשר ישנה בעיה גנטית כזו או אחרת ואין גישה של הזרע מהאשך אל הגוף המופרה ניתן לקחת דגימת ביופסיה הישר מהאשך עצמו

ולבסוף, אם לא נמצא פתרון לבעיית הפוריות ניתן לפנות אל בנק הזרע לתרומה ואין בזה כל בושה.

ד"ר יונה ברק
ד"ר יונה ברק

עוסקת בתחום זה כ-35 שנה. ממייסדי התחום בארץ ובעולם.
שותפה ביצירתם של כ- 30 אלף ילדים בארץ ובעולם.

קרא עוד אודות ד"ר יונה ברק
נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר
ד"ר ברק בטלוויזיה