קושי בכניסה להריון בצורה טבעית

הריון הוא תהליך קסום וטבעי המתרחש אצל רובנו בצורה שגרתית ואפילו ברורה מאליה, או כך לפחות הורגלנו לחשוב. במציאות, קושי בכניסה להריון "טבעי" בצורה מיידית היא תופעה שכיחה ולעיתים אף שגרתית. קושי בכניסה להריון אינו מעיד בצורה חד משמעית על בעיית פוריות כלשהי ולעיתים מדובר בתהליך טבעי של הגוף והשפעה מעקבת של גורמים סביבתיים רבים. למעשה, בכל מחזור חודשי ההסתברות לכניסה להריון היא כ-20% בלבד, כך שקליטת הריון על הניסיון הראשון אינה ברורה מאליו וייתכן שההיריון יושג רק בניסיון העשירי. איך תדעי האם מדובר בקושי חולף או עקב בעיה רפואית כלשהי? מתי הזמן לגשת לאבחון? כל התשובות במאמר הבא.

בשלב הראשון הורידו לחץ

מנתונים שנאספו במחקרים בנושא פוריות בישראל, עולה כי 90% מהזוגות המנסים להרות באופן טבעי מתמודדים עם קושי בכניסה להריון, לפחות בשנה הראשונה. במהלך השנה הראשונה מתחילת הניסיון להרות והפסקת השימוש באמצעי מניעה, מומלץ לנסות רק בדרך הטבעית, להתאזר בסבלנות ולא לפנות לייעוץ מייד. זוגות רבים ובעיקר נשים, המנסות להיכנס להריון במשך תקופה ממושכת ללא הצלחה, שרויות במתח רב ולעיתים בושה או מבוכה בשל הקושי בכניסה להריון. לחץ וחרדה סביב נושא זה עלולים להתבטא בכל הרבדים בחיינו ואף להחמיר את הקשיים והתסכול בתהליך שאמור להסתיים בשמחה גדולה. לכן, חשוב לשמור על קור רוח ואופטימיות בשנה הראשונה לניסיון להרות ולכוון את הניסיונות למועד המשוער של הביוץ החודשי.

בשלב השני פנו לייעוץ ובדיקות

לאחר קושי של שנה לפחות בניסיון להרות בצורה טבעית כדאי לפנות לייעוץ מקצועי. על אף ההנחה השגויה כי אי-פריון לרוב נגרם בעקבות בעיה רפואית אצל האישה, הסטטיסטיקה מעידה שבקרב 35% מהזוגות אי הפריון קשור לפוריות הגבר. באחוזים דומים (כ-30%) מהמקרים, הבעיה נובעת מחסימה בחצוצרות האישה, ב-15% נוספים הבעיה היא העדר ביוץ ובקרב כ-5% מהזוגות, הקושי בכניסה להריון נובע מבעיה משותפת. אבחון מדויק של מומחה לפוריות יאפשר לכם לפנות לטיפולי הפוריות הרלוונטיים ביותר לסיבה בגינה אינכם מצליחים להרות בצורה טבעית.

בירור בעיות פוריות

שלב הבירור כולל תחקור רפואי ובדיקות שונות בהתאם לממצאים. לאחר סדרה של שאלות מקיפות על אורך החיים של בני הזוג, בדיקת ההיסטוריה הרפואית הכללית וההעמקה במה שרלוונטי לבעיות פוריות, הרופא יבצע בדיקה גופנית של איברי המין של האישה, ולעיתים אף הגבר. לאחר מכן קרוב לוודאי שתופנו לבדיקות נוספות כגון:

  1. בדיקת הורמונים אצל האישה – מדובר על בדיקות דם להורמונים הקשורים במחזור החודשי, להורמונים הקשורים בבלוטת התריס ובהפרשת חלב מהשדיים.
  2. ספירת זרע של בן הזוג – יש לשלוח דגימה של הזרע לבדיקת מעבדה בהתאם להוראות למתן זרע שתקבלו מהרופא המפנה.
  3. בדיקת אולטרסאונד – סקירה של אברי המין הפנימיים של האישה – שחלות, הרחם ורירית הרחם.
  4. צילום רחם – מטרת הצילום הוא לשלול חסימה בחצוצרות אשר יוצרת כשל מכני בכניסה להריון טבעי.

 

בהתאם לתוצאות הבדיקה יתכן ותצטרכו לבצע בדיקות נוספות להשלים את הבירור לקושי בכניסה להריון בצורה טבעית.