בדיקת פוריות לגבר - כל מה שרציתם לדעת

עקרות בגברים מוגדרת כחוסר יכולת להכניס אישה להריון לאחר יותר משנה של ניסיון פעיל. הם בדרך כלל אינם מראים סימפטומים, ולכן נדרשת בדיקה לאבחון הגורם לאי פוריות.

אי פוריות בגברים מהווה את הבעיה בכ-40% מבעיות הפוריות.

בדיקות פוריות לגברים כוללות בדרך כלל בדיקה רפואית ובדיקת זרע לקביעת ספירת הזרע ותנועת הזרע.

מהי בדיקת פוריות ואבחון לגברים?

בעיית פוריות מאובחנת בדרך כלל אם בני זוג אינם מסוגלים להיכנס להריון לאחר שנה או יותר בזמן קיום יחסי מין לא מוגנים על בסיס קבוע. פוריות גברים היא הגורם היחיד בכ- 20 אחוז ממקרי הפוריות והיא אחד הגורמים בעשרים אחוז נוספים ממקרי הפוריות.

בדיקות פוריות אצל גברים מתמקדות בסיבות המובילות לאי פוריות בגברים, שהן מדדים חריגים בזרעו של גבר או במערכת הובלת הזרע שלו. בדיקה וניתוח הזרע מתבצעת על מנת לחפש בעיות עם הזרע עצמו, כמו גם מומים או נזק בתאי הזרע של אדם. זרע פגום הוא הגורם השכיח ביותר לאי פוריות הגבר.

גורמים אחרים שיכולים להשפיע על פוריות הגבר כוללים:

  • הפרעות כרומוזומליות או גנטיות המשפיעות על ייצור הזרע או יציאת זרע.
  • שפיכה הפוכה או "שפיכה יבשה" – נמנעת שפיכה של זרע בצורה תקינה.
  • חסימה בדרכי הרבייה של הגבר וחסימת היציאה של הזרע מהפין בזמן השפיכה, כגון כריתת כלי דם או סתימה המתרחשת באופן טבעי בצינורות הרבייה.
  • מצבים פסיכולוגיים, רגשיים או בעיות בעמוד שדרה הגורמים לאימפוטנציה, שהיא חוסר היכולת לקיים יחסי מין בזמן השפיכה.
  • טיפולי סרטן כמו כימותרפיה והקרנות המשבשים את ייצור הזרע ואת תקינותו.

כיצד מתחילים?

התחל עם ביקור אצל רופא מומחה הנקרא אורולוג. הוא יבצע בדיקה גופנית וישאל אותך שאלות על אורח חייך ועל ההיסטוריה הרפואית, כגון:

  • ניתוחים שעברתם
  • תרופות שאתה לוקח
  • הרגלי האימון שלך
  • בין אם אתה מעשן או לוקח תרופות פנאי

יתכן שהוא גם ינהל אתך דיון גלוי על חיי המין שלך, כולל כל בעיות שהיו לך, או אם היו לך אי פעם מחלות מין (מחלות מין). כנראה שתתבקש לתת דוגמא של זרע לבדיקה.

גילוי הגורם לאי פוריות שלך יכול להיות מאתגר. למומחי פוריות גברים יש דרכים שונות לעשות זאת, אך להלן כמה מהבדיקות שניתן לצפות להן:

בדיקת זרע

מומחה מיומן בודק את ספירת הזרע שלך, את צורתם, תנועתם ומאפיינים אחרים. באופן כללי, אם יש לך מספר גבוה יותר של זרע הצורה תקינה, זה אומר שיש לך פוריות גבוהה יותר. אבל יש לכך הרבה חריגים. הרבה גברים עם ספירת זרע נמוכה או זרע לא תקין הם עדיין פוריים. ולכ- 15% מהגברים העקרים יש זרע רגיל ברמה תקינה.

בדיקת פוריותו של הגבר היא למעשה בדיקת הזרע שלו. חשוב לציין כי על אף שישנם מדדים מדויקים, אין שום ערובה שזרע שנבדק ונמצא תקין יפרה את ביצית האשה. ברבים מן המקרים, דווקא זרע שאובחן כלא איכותי ואפילו מוגבל, הוא זה שיפרה, למשל בשל כושר תנועה טוב והיעדר צמיגיות. ברם, ברי, אפוא, כי התהליך הבטוח ביותר צריך להיות מבוסס על זרע איכותי על מנת שההיריון שאחרי ההפריה יצליח, העובר ישרוד והסיכוי לתינוק בריא יהיה גבוה. מה בודקים בזרע של הגבר על מנת לוודא שמדובר בזרע פורה?

נפח הזרע – מרכיב חשוב באיכות שלו

נפח הזרע מראה על יציבותו ועל סיכוייו לשרוד את התנועה בדרך לביצית. מאידך, עודף נפח עשוי להקשות על תנועה זו ולגרום לזרע לא לשרוד בשל מדד גדול מדי. ערכים תקינים עבור נפח זרע הם 1.5 עד 4.5 מ"ל.

חומציות הזרע – המרכיב שיסייע לו לשרוד בתוך הנרתיק

נרתיק האשה הוא אחד מהסביבות החומציות ביותר בגוף שלה. זרע שאין לו בסיס חומצי לא ישרוד שם. לכן, על הזרע להגיע עם בסיס חומצי מוצק של 7.2 לפחות על מנת להגביר את הסיכוי שלו לשרוד בנרתיק.

מדדים כמותיים המגדילים את הסיכוי לאיכות

מדדים אלו נלקחים במיליונים של זרעים ותאי זרעים. אלו לא מדדים איכותיים אלא כמותיים. הספרות הרפואית החליטה להתייחס אליהם כי רק כאשר מסה קריטית של זרעים עומדים במבחנים הכמותיים הללו – הסיכוי למצוא מעט זרעים תקינים (במקום לא למצוא כלל) גדל. ומהם המדדים הללו?

  • כמות זרעונים למ"ל – בכל מ"ל של תרומת זרע צריכים להיות לפחות 15 מיליון זרעונים. גבר בריא מפיק במהלך 24 שעות כ- 100 מיליון זרעונים, שרובם מושמדים בנרתיק האשה, אם התבצע משגל.
  • כמות זרעונים בתנועה – כמות הזרעונים שאובחנו כלא צמיגיים ומבצעים תנועה. היא צריכה להיות לפחות 50%.
  • אחוז תקינים – לפחות 4% מתאי הזרע שנלקחו מהגבר צריכים להיות תקינים על מנת שבסוף תתבצע ההפריה של הביצית.

מדד מועט של כדוריות דם לבנות – תסמין למניעת דלקת

על מנת להבטיח שאין דלקת בתרומת הזרע של הגבר, עליה להכיל לא יותר ממיליון כדוריות דם לבנות למיליליטר.

אם בדיקת הזרע הראשונה תקינה, הרופא שלך עשוי להזמין בדיקה שנייה כדי לאשר את התוצאות. משתי בדיקות רגילות בדרך כלל ניתן להסיק שלא קיימות בעיות פוריות משמעותיות. אם משהו בתוצאות נראה יוצא דופן, הרופא שלך עשוי להזמין בדיקות נוספות כדי לאתר את הבעיה.

אם אין לך זרע בכלל, זה יכול להיות זה כתוצאה מסתימה ב"צנרת" שלך, בהרבה מקרים הבעיה ניתנת לתיקון באמצעות ניתוח.

בדיקה פיזית

הבדיקה הפיזית נעשית בעיקר לחיפוש דליות באשך (varicoceles ) – תצורות לא תקינות של ורידים מעל האשך. בעיה זאת גם ניתנת לתיקון בעזרת הניתוח.

בדיקת רמות ההורמונים

טסטוסטרון והורמונים אחרים שולטים בייצור הזרע. עם זאת, זכור כי הורמונים אינם הבעיה העיקרית אצל כ- 97% מהגברים עקרים. מומחים חלוקים בדעתם באיזו מידה יש ​​לבצע חיפוש אחר גורמים הורמונליים לאי פוריות.

בדיקה גנטית

בדיקה גנטית יכולה לעזור למצוא מכשולים ספציפיים יותר ובעיות יותר נדירות בכל הקשור לפוריות ולתקינות הזרע.

לבעיות כאלו אין תמיד פתרון ולכן רופאים נחלקים אם כדאי לבצע את הבדיקה בכלל. מאחר והיא יכולה להיות יקרה.

נוגדנים נגד זרע

חלק מהגברים מייצרים נוגדנים חריגים שתוקפים את הזרע בדרך לביצית, מה שמונע מהאישה להיכנס להריון.

עבור גברים אחרים, יצירת הזרע אינה הבעיה. אצל גברים הסובלים ממצבים אלה יש זרע תקין באשך שלהם, אך הזרע חסר או קיים במספרים נמוכים או שאינו תקין בנוזל השפיכה.

ישנן כמה סיבות לכך שיש לך זרע נמוך אפילו אם גופך מצליח לייצר זרע תקין:

  • שפיכה רטרוגרדית: כפי שציינו קודם לכן, זאת אכן בעיה שיכולה לגרום לאי פוריות. במצב זה הזרע שלך נפלט לאחור, לשלפוחית ​​השתן. בדרך כלל זה נגרם כתוצאה מניתוח קודם.
  • לא קיים צינור הזרע הראשי (ה- vas deferens). זו בעיה גנטית. יש גברים שנולדו ללא צינור ראשי לזרע.
  • חסימה: יכולה להיות סתימה בכל מקום בדרך בין האשכים לבין איבר המין.
  • נוגדנים נגד זרע. כאמור, הם תוקפים את הזרע שלך בדרך לביצית.

לפעמים לא ניתן למצוא את מקור הבעיה. במצב כזה כל הבדיקות שנעשו יוצאות תקינות. נקרא פוריות "אידיופטית". זו דרך עקיפה לומר שאין שום סיבה שהרופא שלך יכול לזהות את ספירת הזרע החריגה או הנמוכה שלך.

לא משנה מה המקרה שלכם, אל תהססו לבצע בדיקות לבדיקת הפוריות שלכם. כשאתה ובן / בת הזוג שלך עושים זאת, זה יעזור לך להבין מה קורה, ויאפשר לך ללמוד על הטיפול האפשריים.