טיפולי פוריות

פעמים מסוימות, אתם מגלים כי אינכם מצליחים להכניס את נשותיכם להיריון. בטרם תסיקו שהבעיה בה, ודאו שלא מדובר בבעיה מצדכם. בעיות היריון בגלל כשלים של גברים הנן רבות משחשבתם ויכולות לנבוע ממגוון סיבות: מצב רגשי קלוקל, היעדר זקפה, פגיעה באיבר המין, באשכים ובכלי הדם הפנימיים שלכם או איכות זרע נמוכה. מהם טיפולי פוריות שניתן לקחת על מנת לשפר מצבים אלו ולהביא לשינוי?

מה גורם לבעיות פוריות אצל גברים?

סוגיות רפואיות שונות יכולות לתרום לבעיות פוריות גברים, כולל:

  • בעיה בהיפותלמוס או בבלוטת יותרת המוח – חלקים במוח המסמנים לאשכים לייצר טסטוסטרון וזרע .
  • מחלת אשך.
  • הפרעות בהובלת זרע.

הגיל יכול גם לשחק תפקיד. יכולת הזרע לנוע ושיעור הזרע התקין נוטים לרדת עם הגיל, ומשפיעים על הפוריות, במיוחד לאחר גיל 50.

מה הדרך הטובה ביותר לייצר זרע בריא?

אתה יכול לנקוט בצעדים פשוטים כדי להגדיל את הסיכוי שלך לייצר זרע בריא. לדוגמה:

  • שמרו על משקל בריא. כמה מחקרים מראים כי עליית מדד מסת הגוף (BMI) קשורה לירידה בספירת הזרע ותנועת הזרע.
  • אכלו תזונה בריאה. בחר בשפע של פירות וירקות, העשירים בנוגדי חמצון – ועשויים לעזור בשיפור בריאות הזרע.
  • למנוע זיהומים המועברים במגע מיני. זיהומים המועברים במגע מיני – כמו כלמידיה וזיבה – יכולים לגרום לאי פוריות אצל גברים. כדי להגן על עצמך, הגבל את מספר בני הזוג המיניים שלך והשתמש בקונדום בכל פעם שאתה מקיים יחסי מין – או הישאר במערכת יחסים מונוגמית הדדית עם בן זוג שאינו נגוע.
  • ניהול מתח. מתח יכול להפחית את התפקוד המיני ולהפריע להורמונים הדרושים לייצור זרע.
  • תתחיל לזוז. פעילות גופנית מתונה יכולה להעלות את רמות אנזימי נוגדי חמצון חזקים, שיכולים לעזור בהגנה על הזרע.

הגורמים השכיחים לפוריות הגבר

"הגורם הגברי" תורם לפוריות בערך מחצית הזמן, וכשליש מהפעם, זהו הגורם העיקרי לבעיות פוריות. לרוב הבעיה נעוצה בתהליך הייצור או ההובלה של הזרע.

כל אחד מהדברים הבאים יכול לגרום לגבר לספירת זרע נמוכה או לזרע לא תקין:

  • Varicocele – אוסף לא תקין של ורידים מתפיחים מעל האשך; הם הגורם השכיח ביותר לבעיות פוריות של גברים, ומהווים 38% מהמקרים
  • אשך לא יורד
  • זיהומים באשך (אורכיטיס), הערמונית (הערמונית) או במקום אחר בגוף הגורם לחום
  • כימותרפיה לסרטן
  • תרופות כמו סטרואידים אנבוליים או תרופות נגד התקפים
  • מוטציות גנטיות
  • בעיות הורמונים

במקרים מסוימים, בעיות אלה יכולות להיות הפיכות, אך לפעמים הן אינן ניתנות לטיפול. הערכה של רופא היא הדרך היחידה לקבוע.

לפעמים ייצור הזרע אינה הבעיה. הבעיה היא להביא את הזרע לאן שהוא צריך ללכת. גברים עם אי פוריות מסוג זה סובלים מזרע תקין באשכים. אבל הזרע בסוף התהליך הוא לא תקין, נמוך מאוד במספרם, או בכלל לא קיים בנוזל השופכה. הסיבות לאי פוריות מסוג זה כוללות:

  • שפיכה רטרוגרדית. במצב זה, זרע נפלט לאחור לשלפוחית השתן במקום מחוץ לאיבר המין. בדרך כלל ניתוח קודם הוא הגורם.
  • היעדר צינור הזרע הראשי המכונה vas deferens. מצב זה הוא בעיה גנטית.
  • חסימה. חסימה יכולה להתרחש בכל מקום בצנרת שבין האשכים לפין.
  • נוגדנים נגד זרע. נוגדנים יכולים לתקוף באופן חריג את הזרע של האדם בדרכו לביצה.

עקרות גברית: טיפולים חדשים, יותר הריונות

המטרה הסופית של טיפול בפוריות בקרב גברים היא ליצור הריון. באופן אידיאלי, הגורם לאי פוריות הוא הפיך ואז ההתעברות יכולה לנבוע ממין טבעי. להלן כמה טיפולי פוריות בגברים נפוצים:

ניתוח

ניתוח כמובן הוא מוצא אחרון לרוב. אבל בבעיות הכוללות חסימות שאפשר לפתוח, יש צורך בהתערבות כירורגית שתביא לפתרון הבעיה.

במקרים של ספירת זרע נמוכה או בעיה אחרת שהיא לא ממקור גנטי או בעיה בהובלה. יש אפשרויות טיפול שונות כמו תרופות או שינויים באורח החיים כפי שציינו קודם לכן.

השבחת זרע

טיפול שאינו פיזי עבור הגבר. הוא כרוך רק בהוצאת הזרע על ידיו. נדרש טיפול ניתוחי פיזי מקביל לאשה לשם שאיבת הביצית. הזרע יכול לצאת עצמאית על ידי הגבר או באמצעות תהליך רפואי דרך האשכים. במעבדה, בוחנים את איכות הזרע שיצא ובודקים האם יש 4% לפחות של זרע תקין הנמצא בתנועה מהירה, ובעל חומציות גבוהה ונפח אופטימלי בין 1.5 ל- 4.5 מ"ל. את הזרע הזה מפרידים מהשאר ומפרים באמצעותו את הביצית שהוצאה מגוף האשה. הביצים קיבלה זרע משובח שהופרד היטב מהלא משובחים.

השבחת זרע היא תהליך הנעשה במעבדה בלבד. על ידי מומחים שבודקים את איכות הזרע. חשוב להבין שהתהליך לא כולל ביצוע מניפולציה כלשהי על הזרע אלא בחירת הזרעים שמראים את התנועתיות הכי טובה עבור ביצוע ההפריה.

לכן, במקרים בהם יש בעיה בייצור הזרע תהליך זה כמובן לא יעזור.

הרחבת כלי הדם באיבר המין

מוזרקים חומרים שתפקידם להרחיב את כלי הדם באיבר המין. המשמעות היא כי הסוכי לאי זיקפה ביחסי המין הבאים יהיה נמוך יותר וייווצר חלון הזדמנויות עבורכם להיכנס להיריון בשל מצב טוב ויציב של איבר המין הגברי. ניתן לטפל בבעיית אין אונות גם על ידי השראת הזיקפה באמצעות ואקום.

בעיות הורמונים

הגבר התגלה כבעל הפרעה לייצור תאי הורמונים האחראיים על יצירת הזרע. ניתן להתגבר על בעיה זו באמצעות טיפול תרופתי רשום על ידי הרופא. בסיום נטילת הכדורים ניתן או ההזרקות ניתן יהיה לחזור ליצירת הורמונים בקצב הרצוי.

בעיות רגשיות

שפיכה מוקדמת של זרע, רתיעה מקיום יחסי אישות מצד הגבר וכד'. בעיות אלו נפתרות על ידי שימוש בפסיכותרפיה ושינוי דפוסים התנהגותיים ובחלקם על ידי תרופות הולמות לשינוי מצב הרוח. בעיות רגשיות עשויות לא פעם למנוע היריון ושיפור בתפקוד הרגשי של הגבר הביא להחשת התהליך ולהצעדתו לכיוון הנכון. בעיות אלו אמנם אינן פיזיות אך ניתן לשלוט, למפות ולפתור אותן באופן מלא, כך שתתפקדו טוב מבחינה מנטלית ותשכילו להיות בשליטה במובן זה, מה שיסייע גם לתפקוד המיני וליכולתה של האשה להיכנס להיריון.

לסיכום:

היום יש הרבה יותר אפשרויות טיפול עבור אי פוריות. זה כולל טיפולי פוריות המטפלים הן בביצית של אישה והן בזרע של גבר. הטיפול הנפוץ במצבים אלו, מבוצע על ידי שאיבת ביציות מגוף האישה. לאחר מכן מערבבים את הביצים עם זרע ליצירת עוברים. ולבסוף, מוחדרים העוברים בגוף האישה. הפריה חוץ גופית (IVF) היא הסוג הנפוץ והיעיל ביותר של טיפול פוריות.

בתהליך כזה של טיפול פוריות משתמשים לפעמים בתרומת ביציות, תרומת זרע או עוברים שהוקפאו בעבר. התהליך עשוי לכלול גם פונדקאית. הפונדקאית היא אישה שנכנסת להריון עם זרע מבן הזוג והשימוש הוא בביצית שלה. בעוד נשאית הריון נכנסת להריון עם ביצית מבת הזוג והזרע מבן הזוג.

הסיבוך השכיח ביותר של טיפולי פוריות אלו הוא הריון מרובה. ניתן למנוע או למזער את זה על ידי הגבלת מספר העוברים המוכנסים לגוף האישה.

טיפול בפוריות מייצר מגוון רחב של רגשות. המתנה, אי וודאות ודרישות הטיפול עלולים להוביל לתחושות של תסכול ובלבול. אנו מאמינים שככל שתדעו יותר על הבדיקות והטיפולים, כך תרגישו פחות חרדה ודאגה לגבי מצבכם. אם אתם עוברים תהליך זה עם בן זוג, אנא עיינו במידע זה יחד.