פענוח בדיקת זרע

גברים נדרשים לעתים לתרום את זרעם דרך מעבדה חיצונית. 

הדבר מאפשר לנשים שאינן מעוניינות לחיות בזוגיות להפרות את עצמן ממאגר הזרע של בנק הזרע, וגם לסייע לנשים שלהם, כגברים, להיכנס להיריון אם הן לא מסוגלות לעשות זאת ללא התערבות רפואית. אספקת הזרע על ידי הגבר מאפשרת לסייע לאשה הלא-הריונית ב- 2 דרכים: או להזריק לה את הזרע והביצית כשהם מופרים, או להזריק זאת לאשה אחרת שתישא את העובר ברחמה, במקרים בהם היא לא יכולה להיכנס כלל להיריון. על מנת שהתהליכים הללו יצליחו, הזרע של הגבר צריך להיות איכותי. את איכותו מאמתים בבדיקת זרע הכוללת את המרכיבים הבאים.

מתן זרע על ידי הגבר

הגבר יכול לתת זרע בשתי דרכים: או באמצעות הגעה לפורקן עצמי או בהליך רפואי דרך האשך. כשדגימת הזרע כבר בחוץ, מתחיל שלב הבדיקה שמתייחס למגוון נתונים: נפח הזרע, כמותו, אחוז התקינים וכושר התנועתיות של פרטיו.

נפח וחומציות

נתוני האיכול הבסיסיים של הזרע. גבר עם זרע בריא צריך ליהנות מנפח של 1.5-4.5 מ"ל ומחומציות של מעל 7.2 נתונים אלו מעידים על זרע איכותי.

ריכוז זרעונים למיליליטר

גבר בריא מייצר ב- 24 שעות כ- 100 מיליון תאי זרע. אם הוא מקיים יחסי מין במהלכן, רובם מושמדים בנרתיק האשה. בעבר, ארגון הבריאות העולמי קבע שלגבר-נבדק צריכים להיות לפחות 20 מיליון זרעונים למיליליטר בשביל שהבדיקה תהיה תקינה, אך בשל ירידה באיכות הזרע בכל העולם (אותה מייחסים להתחממות כדור הארץ, שפוגעת בזרע) הדירוג עומד כיום על 15 מיליון זרעונים למיליליטר במינימום.

אחוז תאים תקינים

אחוז תאי הזרע התקינים צריך לעמוד על 4. אם 96% מתאי הזרע שנבדקו פגומים, זה עדיין מאפשר לגבר להעניק זיגוטה לבת זוגו, או לבנק הזרע לאשה אחרת. כשיש מתחת ל- 4% תאים תקינים הסיכוי להפריה שואף לאפס, ולרוב אינו קיים.

אחוז הזרעים הנמצא בתנועה

מתוך הרכב הזרע שמספק הגבר, 50% לפחות צריכים להיות בתנועה. זרעים שאובחנו כצמיגיים הם זרעים לא בתנועה או בעלי תנועה מסורבלת. ניסיון העבר הוכיח כי 50% תנועתיים יאפשרו, בסבירות גבוהה, לספק לביצית זרעים תקינים ובטוחים.

היקף כדוריות הדם הלבנות למיליליטר

היקף כדוריות הדם צריך להיות עד מיליון למיליליטר. מעל כמות זו, הרכב הזרע שהגבר מספק עלול להיות נגוע בדלקת.