ליקויים ברחם ובחצוצרות

תוכן עניינים

החצוצרות הן שתי "צינורות" חלולים המחוברים לצד השמאלי והימני של הרחם.

כל צינור משתרע מהרחם לשחלה ותפקידם לתפוס את הביצית כשהיא משתחררת מהשחלה. קצות החצוצרה מתרחבים ויש להם מבנים עדינים באצבע הנקראים פימבריה. כאשר הביצית עוברת דרך החצוצרה הביצית מקבלת תזונה וסביבה מושלמת להפריה. ביצית וזרע נפגשים בדרך כלל בחלק הדיסטלי של הצינור, שם מתרחשת הפריה. חיוני שהחצוצרה תהיה פתוחה ותתפקד כראוי בכדי לאפשר להיפגש בין הביצית והזרע והביצית המופרית לעבור לרחם להשתלה. 

הרחם גם חשוב לשלב ההפריה ועליו להיות תקין כדי שהביצית תוכל לעבור השתרשות.

מהן ליקויים ברחם ובחצוצרות?

אנומליות רחם וחצוצרות הן לרוב מומים מולדים המתפתחים במהלך החיים העובריים. חריגות רחם וחצוצרות מולדות מופיעות אצל פחות מ- 5% מכלל הנשים, אך צוינו אצל עד 25% מהנשים שעברו הפלות ו / או לידה של פגים. כאשר אישה נמצאת ברחם אמה, הרחם שלה מתפתח כשני חצאים נפרדים המתמזגים יחד לפני שנולדה. כאשר הרחם של האישה מתפתח באופן שונה מרוב הנשים, זה נקרא אנומליה של הרחם.

חצוצרות לעומת זאת יכולות להיפגע גם מזיהום קודם או מאנדומטריוזיס שעלולים להשפיע קשות על הסיכוי של הזוג להריון. ישנן גם חריגות מולדות של החצוצרות העלולות להקשות על איסוף הביציות.

לרוב אין תסמינים מובהקים לליקויים ברחם ובחצוצרות. לכן הרבה נשים מגלות שיש להן בעיה רק כאשר הן מנסות להיכנס להיריון שכן התסמין השכיח ביותר למומים ברחם ובחצוצרות הוא אי פוריות. 

חלק מהנשים יסבלו מתסמינים אחרים כמו כאבים חזקים במחזור וכדומה.

כיצד מאבחנים חריגות רחם וחצוצרות?

היסטוריה רפואית מלאה ובדיקה גופנית עלולים לגרום למיילד או לגניקולוג לחשוד כי קיימת אנומליה כלשהי. עם זאת, בדיקות הדמיה, כגון היסטרוזלינגוגרפיה (צילום רחם- HSG) ואולטרסאונד, או בדיקת MRI, נדרשים כדי להסתכל על הרחם והחצוצרות ולאשר כי קיימת אנומליה.

האבחון של בעיות כאלו נעשה באופן שגרתי בבדיקות פוריות ומתגלים הרבה פעמים במקרים של הפלות טבעיות.

כיצד מטפלים בליקויים ברחם ובחצוצרות?

אין טיפולים שאינם כירורגיים בהפרעות רחם מולדות. המלצות לטיפול כירורגי בהפרעות רחם מולדות תלויות באנומליה הספציפית ובהיסטוריית הרבייה של האישה. אם מאובחן רחם ספטטי במהלך הערכה לאי פוריות ו / או אובדן הריון, לרוב מומלץ לבצע טיפול כירורגי. לעיתים רחוקות, רחם דו-קרני, חד-קרן ו-דידלפי דורשים טיפול כירורגי.

נשים רבות עם אנומליה רחמית מולדת אינן סובלות מבעיות רפואיות או בעיות פוריות. חריגות מולדות ברחם עשויות להגדיל את הסבירות שההיריון של האישה יסתיים בהפלה או בלידה מוקדמת. אם לאישה יש רחם ספטטי והיא עברה הפלות, טיפול כירורגי ישפר את סיכוייה להריון מוצלח.

ניתן גם לפתוח סתימות בחצוצרות חסומות בעזרת ניתוח לפרוסקופי בו מוחדר סיב אופטי דרך הבטן ומאפשר שיקום של החצוצרות.

לא תמיד ניתן להחזיר את החצוצרות להיות פוריות ולפעמים גם החסימה רחוקה מדי ולכן לא ניתן לפתוח את החסימה. במקרים כאלו צריך לבדוק איך ניתן לטפל או לפנות לפתרונות אחרים כמו IVF.  

ד"ר יונה ברק
ד"ר יונה ברק

עוסקת בתחום זה כ-35 שנה. ממייסדי התחום בארץ ובעולם.
שותפה ביצירתם של כ- 30 אלף ילדים בארץ ובעולם.

קרא עוד אודות ד"ר יונה ברק
נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר
ד"ר ברק בטלוויזיה